tisdag 5 januari 2010

Hjälplöshet och kakbak...


Åh, vad man känner sig hjälplös, när det dyrbaraste man har, är sjuk och man inte kan göra annat än att proppa honom full med alvedon och ipren, som ändå bara hjälper en kort stund om ens det!
Man är inte stor på jorden den stund, när man håller denna lilla brännheta kropp som skakar i sin famn och tårarna sprutar.

Lille godbiten fortsätter att ha hög feber trots att han får varannan ipren, varannan alvedon var tredje timma.
Pratade med vårdcentralen imorse, när han vaknade med 39,9. Men dom tycker att vi ska vänta en dag till och se. Eftersom han inte verkar ha ont nånstans, dricker och kissar, så verkar det vara ett virus, vilket dom ändå inte kan behandla.
Detta är första gången som han har såhär hög feber, det är verkligen obehagligt. Men man får lita på experterna helt enkelt och avvakta tills imorrn.
Ikväll har vi i alla fall lyckats hålla den nere till 38,4, och han åt lite av mammas goda middag. Så kanske det vänder och är bättre när vi vaknar imorrn.
Han har dock fortfarande jättesvårt att komma till ro i sin säng, men sååå trött är han.
Såhär såg trötta och sjuka killar ut imorse:






Nu början jag tro att turen kommit till mig oxå, för halsen känns riktigt sårig nu och jag har börjat hosta. Inte kul alls, men jag hann i alla fall åka och handla först, så att vi klarar oss ett tag. Dessutom fick jag till en sats nonstop cookies oxå nu ikväll. Annas recept, supermums!
























Nu ska jag vara snäll flickvän och fortsätta att titta på "band of brothers" med min älskade sambo...

3 kommentarer:

Linda Jönsson sa...

Lukas fick hög feber i fem dagar, de hittade inget fel på honom. Det finns ju 3-dagars feber men då brukar de får utslag efter tre dagar.

Hoppas ni har en feberfri son imorgon!

Sophie sa...

Tack! Hade Lukas lika hög feber alla fem dagar? Va han förkyld oxå?
Ja, vi hoppas på en frisk dag imorrn, om inget annat så lite bättre iaf!

Linda Jönsson sa...

Lukas låg på 39-40 grader de första 4 dagarna, sen hade han bara runt 38, och sen vips var febern borta. Bara feber. Och den gick bara ner någon timme och det var när han precis hade fått ipren eller alvedon, iprenen hjälpte bäst.

Han ville inte äta heller utan klöktes av all mat, så han levde på dricka, köpte hem såndär fruktdricka man kan ge från 4 mån.

Vi fick tid till doktorn efter 4 dagar med feber, mest för att jag tjatade. Han hade ingen halsinfektion och ingen öroninflammation. Han var inte snorig och inte hostig, utan bara feber. Så sa läkaren (jag var där på en tisdag) att han är feberfri på torsdag. Och mycket riktigt, det var han!

Men det var fem påfrestande dygn eftersom han bara sov på oss, hade vi tur så kunde han slumra lite emellan oss. Men han fick hysteriska gråtattacker mellan varven.

Men det roliga är att sen när han väl blev frisk så hade vi glömt bort hur jobbigt det hade varit!

Skicka en kommentar