lördag 9 januari 2010

Ett litet budskap till någon...

Jag har ett litet budskap som riktar sig speciellt till någon i mitt liv.
Jag hoppas att denne någon känner sig lite träffad och kanske tar åt sig något av det jag säger.
Ibland når det skrivna ordet bättre fram.
Om inte, så är det ändå något som gäller alla människor.

Vi är alla olika, som människor. Vi vill ha ut olika saker av livet.
Men en sak är jag säker på att vi har gemensamt och det är att vi vill alla vara lyckliga.

Vad som är lycka för mig, kanske inte är lycka för dig.
Men det är var och en människas ansvar att arbeta för att bli lycklig.
Jag säger arbeta, för så är det! Lycka är inget som kommer på posten eller något som du kan begära att andra ska ge dig.
Det är något du måste skaffa själv.

Det är lätt att växa fast i samma gamla vanor och mönster.
Det är svårt att förändras som människa.
Men om man lever ett grått och händelselöst liv, som man inte är nöjd med, måste man göra allt man kan för att vända det i en ny riktning.
Kanske behöver man hjälp att göra det, av familjen, vänner eller kanske en terapeut. Och det är helt okej. Ingen har sagt att vi kan klara allt själv. Men vi måste vilja själv. Vi måste själva sätta bollen i rullning.

Vi får bara ett liv. Tänk efter, ett enda liv. Men vi får hur många chanser som helst att leva det på rätt sätt, lyckligt.
Det är upp till var och en av oss, att göra vad vi vill i livet!

Visst är det mycket roligare att vara ute bland vänner en kväll, dricka en öl/cider och prata, än att sitta hemma själv och trycka in en pizza?!
Eller att bjuda hem en vän på middag, istället för att trycka in en färdigrätt själv?!
Eller att stanna till på ett fik efter jobb, ta en kaffe med någon man inte träffat på länge, istället för att gå och hem och lägga sig på soffan?
Eller att hälsa på någon en stund efter jobb, istället för att åka hem till ensamheten direkt?

Man behöver inte dricka dyraste drinken eller bjuda på finaste maten.
Sluta göra saker så besvärligt.
Sluta att bara se svårigheterna.

Livet erbjuder så mycket!
Men tiden går fort! Det är nästan obehagligt så fort den går.
Jag märker av det så mycket nu sen Tristan kom, när man ser hur fort han växer.

Sluta skjut upp saker till morgondagen och gör dom idag istället!
Gör någon glad!
Gör dig glad!
Bryt mönstret!
Skratta mycket!
Älska livet, så älskar livet dig!

Livet är verkligen fullt av möjligheter, men vi måste fånga dom själv!

Ljus och Kärlek
Sophie

3 kommentarer:

EmiliaJ75 sa...

Precis! Man får äta tacos en onsdag, eller bjuda på godis en måndag, låta barnen sova i vår säng trots att dom borde sova i sina egna, glädjas över varje dag barnen spiller ut ett glas saft, stanna upp och bara titta på barnen när de leker, äta mer choklad trots att julen är över....japp, livet är här och nu och JAG lever och njuter=) Så lever hela vår familj.
KRAM

Unknown sa...

otroligt fint skrivet. sitter här o blir tårögd, jag måste sluta vara en sån surkärring. hmm kanske pga sömnbrist?! får man skylla på det?
tack för inspirationen!

Sophie sa...

Tack Jenny, det värmer att höra! Sömnbrist kan ställa till mycket för humöret! Jag är så lyckligt lottad med ett lyxbarn som sover hela nätterna igen, och har sån energin hela dagen, att jag sover gott hela natten av utmattning:=) hoppas att du hittar en lösning/förändring så att du oxå får din skönhetssömn snart, och bli pigg å glad som en lärka, kram sophie

Skicka en kommentar