torsdag 25 mars 2010

Loranga, Masarin och Dartanjang!

Har ni sett det?
Det är ett barnprogram på Svt!
Ett mycket märkligt sådant!
Vet egentligen inte så mycket om det, men har för mig att det är skrivet av Barbro Lindgren. Har även för mig att det är ett gammalt barnprogram!
Ja, ni får rätta mig om jag har fel!
Jag har kanske inte sett tillräckligt mycket för att förstå det!
Men det lilla jag sett känns mycket konstigt, märkligt och annorlunda som barnprogram!
En stor karl med knasiga kläder, som är ensamstående pappa åt ett barn, som ser ut som en liten gubbe! Pappan sover i badkaret i badrummet och förbjudit de andra att gå på toa! Han vägrar att arbeta och jagas ständigt av någon myndighets-gubbe som vill ta barnet ifrån honom, för att han är olämplig pappa! När pojken i dagens avsnitt sa att han älskar pappan, svarar han: -Äsch!
Känns inte detta märkligt?
Sen får jag lite dåligt samvete för min kritik, kanske borde jag gilla att den inte följer mallen?
Det är väl bra för barn att se att det inte bara är mamma, pappa, barn, jobb och dagis osv?

Men min spontana känsla är ändå:
Märkligt barnprogram, myyycket märkligt!!


3 kommentarer:

Therese sa...

Jag har inte sett programmet, men av det du berättar tycker inte jag det verkar så bra. Att pappan bara svarar "äsch" låter ju inte kul oavsett om det är bra att familjen inte är gamla vanliga mallen. Kärlek är det bästa i alla familjekonstellationer tycker jag.

EmiliaJ75 sa...

I mina öron låter det konstigt!

Julia sa...

Jag ÄLSKAR Loranga, Masarin och Dartanjang! Det ÄR ett mycket märkligt program men det är nog just det jag gillar med det! Att det inte följer mallen och antingen handlar om bondgårdsdjur, prinsessor eller bilar. Du har rätt i att det är en gammal saga, iaf sedan vi var små. Jag har boken och den är underbar! Men, kanske inte som till barn i Frans och Tristans ålder. Man måste nog va lite äldre och förstå mer om det ska ge något.

Men jag rekommenderar helt klart boken!

Kramar

Skicka en kommentar