lördag 12 december 2009

Sitter och funderar....

Tristan-bus sover middag så gott i sin säng, Pappa Henrik är på jobb.
Det är tyst, tyst och tyst i hemmet.
Jag älskar dessa stundar. Öronen får vila och rumpan får sitta.
Om jag vill kan jag lyxa till det, genom att gå på toaletten alldeles själv, med dörren stängd.
Det ni, är lyx ska ni veta.
Att få sitta där i lugn och ro, utan att jaga toarullen på golvet eller försöka hålla fast locket till golvbrunnen, medans jag sakta håller på att glida av dasset.
Har vi en riktig kläng-dag, har jag den vilda 1-åringen uppe i knäet, under tiden jag försöker skrämma ut några droppar.
Så ser vardagen ut.
Jag klagar inte.
Jag älskar att vara mamma, jag älskar att vara mammaledig och hemmafru.
Det är den bästa tiden i mitt liv.
Däremot uppskattar jag en stunds tystnad otroligt mycket mer idag.
En stund på soffan, med en bok.
Eller att just kunna gå på toaletten själv, med stängd dörr.
Saker man tar för givet innan man får barn.

Jag kan knappt komma ihåg vad jag använde all tid till, innan jag blev mamma.
Men jag är övertygad om att jag slösade enormt med den.
Tänk så mycket man hinner göra i ett hem på tio minuter.
Innan jag fick barn skulle jag sagt: - Nej, det hinner jag inte på tio minuter.
Nu hinner jag både diska, bädda sängen och byta en bajje-blöja.
Det finns mycket positivt med att bli förälder, en av dom är att man inte har tid att vara lat längre...

2 kommentarer:

Leni sa...

Så rätt så rätt!!
Kram till Dig och din fina familj:)

Anonym sa...

Så rätt så.....
Mina funderingar är ofta vad jag sak göra när barnen är stora. Vad ska jag lägga all min tid på? Tid som jag idag lägger på barnen. Den mest älskvärda och dyrbaraste tiden i mitt liv.
Kramiz // Ninna.
Ps. En väldigt söt pepparkaksgubbe.

Skicka en kommentar